نسل جدید تلوزیون‌های سه‌بعدی به‌زودی وارد بازار می‌شوند نسل جدید تلوزیون‌های سه‌بعدی به‌زودی وارد بازار می‌شوند
تاریخ : پنج شنبه 14 مهر 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

نسل جدید تلوزیون‌های سه‌بعدی به‌زودی وارد بازار می‌شوند
درک مفهومی از ابعاد جدید
سرویس تصویری – برندهای مختلف فعال در حوزه ساخت تلویزیون‌های صفحه‌تخت آمادگی خود را برای ورود به دنیای سه‌بعدی اعلام کردند.



به گزارش عصر ارتباط، از سال‌های قبل افراد زيادي در تلاش بودند تا تصويري سه بعدي از دنياي دو بعدي اطرافشان به دست بياورند. چشم بشر قادر به سه بعدي ديدن تصاوير نبود به همين علت نقاشان قديمي سعي مي‌کردند با استفاده از افکت‌هاي نوري حس سه‌بعدي بودن و حجم داشتن تصاوير را القا کنند.


اما بالاخره تکنولوژي‌هايي به بازار عرضه شدند که سه‌بعدي ديدن تصاوير و فيلم‌ها را ممکن ساختند. در طي اين سال‌ها برنامه‌هاي زيادي براي سه بعدي سازي تصاوير ارائه شدند. جديدترين آنها تکنولوژي‌هايي بودند که توانايي استفاده در تلويزيون‌هاي خانگي را داشتند. عينک‌هاي سه‌بعدي به کاربران اين امکان را مي‌داد که تصاوير واقعي سه بعدي را در تلويزيون‌هاي خانگي‌شان تماشا کنند.


اين عينک‌ها هم اکنون نيز در بازار و به قيمت 100دلار موجود هستند و اگر شما داراي يک تلويزيون HD به همراه کابل 3D باشيد مي‌توانيد، فيلم‌ها و DVDهاي مورد علاقه‌تان را به صورت سه‌بعدي تماشا کنيد.


3D LCDها در بوته آزمایش


ساده‌ترين ابزار سه‌بعدي ديدن تصاوير و فيلم‌ها عينک‌هاي مخصوص سه بعدي هستند که يکي از شيشه‌هاي آن قرمز و شيشه‌ ديگر آن آبي است که باعث مي‌شود نيمي از تصوير به رنگ آبي و نيمي ديگر به رنگ قرمز ديده ‌شود.


اين عينک‌هاي سه بعدي سبب مي‌شوند که هر چشم فقط نيمي از تصوير را مشاهده کند نتيجه اين عمل، ديدن يک فيلم و يا تصوير به صورت سه‌بعدي است. اما کيفيتي که از اين عينک‌هاي سه بعدي به وجود مي‌آمد، يک کيفيت مناسب نبود اما شيشه‌هاي LCD 3D از تکنولوژي‌هاي متفاوتي بهره مي‌برند. لنزهاي اين شيشه‌ها هماهنگ با سرعت به روز رساني تصاوير روشن و خاموش مي‌شوند $$$$$$$$$$ قبلي به همراه کريستال‌هاي مايع جهت طيف‌هاي نوري و رنگ نور را مشخص مي‌کنند. يک متصاعدکننده مادون قرمز چگونگي هماهنگي ميان لنزهاي 3D را مشخص مي‌کند. با اين روش نيمي از تصوير که در صفحه‌نمايش وجود دارد از چشم بيننده پنهان مي‌ماند البته اين کار يک حقه مجازي است که باعث مي‌شود حجمي را مشاهده کنيم که در واقع در صفحه‌نمايش وجود ندارد. اين لنزها از عينک‌هاي 3D قديمي کيفيت بهتري از تصوير را عرضه مي‌کنند.


بودن یا نبودن مسئله این است


درست است که شيشه‌هاي LCD 3D قيمت چندان بالايي ندارند، اما طرفداران تصاوير سه بعدي هميشه اين سوال را در ذهن دارند که آيا سرمايه‌گذاري روي تکنولوژي‌هاي جديد سه بعدي ارزش اين را دارد که نتيجه آن تصويري با کيفيت نه چندان عالي باشد.


پاسخ قطعي براي اين سوال وجود ندارد اما اطلاعاتي در مورد LCD 3Dها موجود است که تصميم گيري براي خريدن و يا نخريدن آنها را آسان‌تر مي‌کند اين شيشه‌ها نسبت به ديگر ابزارهاي سه بعدي سازي تصوير از تکنولوژي و کيفيت بيشتري بهره‌مند هستند در تصاويري که از آنها به دست مي‌آيد، افت رنگ مشاهده نمي‌شود اما اگر شما صاحب يک تلويزيون LCD باشيد، قطعا تجربه خوبي را با اين شيشه‌ها نخواهيد داشت. اما اين شيشه‌ها با صفحه CRT و يا DLP نتيجه بهتري خواهند داشت زيرا اين صفحه‌ها داراي تکنولوژي‌ به روز‌رساني تصاوير هستند که مرتبط با متد لنزهاي 3D کار مي‌کنند.


اما واقعيت اين است که وقتي فيلم‌هاي معمولي دو بعدي توسط اين شيشه‌ها به صورت سه بعدي ديده مي‌شوند، هيچ گاه تاثير يک فيلم که به صورت سه بعدي ساخته شده است را به ببينده القا نمي‌کند. بسياري از افراد عقيده دارند که ديدن فيلم‌هاي دو بعدي توسط شيشه‌هاي 3D به سر درد آن نمي‌ارزد.


سونی باز هم بنیانگذار


يکي از شرکت‌هايي که به تازگي و در جشنواره IFA 2009 برلين اعلام کرده است که رو به سوي تکنولوژي‌هاي 3D آورده است، شرکت بزرگ سوني است. شرکت سوني قصد دارد تا با عرضه تلويزيون جديد LCD 3D خود تجربيات جديدي از تصاوير و فيلم‌هاي سه بعدي در اختيار علاقه‌مندان اين تکنولوژي قرار دهد. گفته شده است که تلويزيون‌هاي جديد سوني در سال 2010 در بازارهاي جهاني عرضه خواهند شد. سوني اعلام کرده است که در ساخت اين تلويزيون جديد از تکنولوژي‌هاي جديد و از سيستمي به نام active-shuter grass بهره برده است.


اين سيستم به صفحه‌نمايش قابليت‌ شات شدن و فريم شدن فعال را مي‌دهد سوني اعلام کرده است به کارگيري استراتژي‌هاي نوين در ساخت عرضه اين تلويزيون، سبب شده که تصاوير و فيلم‌هاي خانگي در اين تلويزيون‌ها با کيفيت بسيار بالايي به نمايش درآيند. سوني علاوه بر ارائه تلويزيون‌هاي LCD جديد خود با نام BRAUIA لوازم جانبي ديگري را در کنار اين محصول معرفي کرده است محصولات Blu-ray Dics، VAIO و پلي استيشن R3 از ابزارهايي هستند که با تکنولوژي 3D سازگارند. سوني با ارائه اين لوازم، لذت استفاده از فيلم‌ها و بازي‌هاي سه بعدي را در منزل ممکن ساخته است. البته شرکت سوني تنها شرکتي نيست که روند توليد تلويزيون‌هاي 3D را در پيش گرفته است، شرکت‌هاي بزرگ ديگري چون ال‌جي و توشيبا نيز قدم در راه توليد تلويزيون‌هاي 3D برداشته‌اند.


ال‌جی در تعقیب بزرگان


شرکت ال‌جي هم پس از توليد تلويزيون‌هاي LCD خود که طراحي زيبا و قابل توجهي نيز داشتند تصميم گرفته است تا در ماه آينده اولين تلويزيون‌ 3D LCD خود را به بازار تلويزيون‌هاي LCD عرضه کند. اين تلويزيون يک تلويزيون 47 اينچي 47LHSO است که به زودي از طرف شرکت ال جي در کشور کره عرضه خواهد شد. از اين تلويزيون جديد اطلاعات زيادي در دسترس نيست و هنوز قيمت قطعي براي آن اعلام نشده است. اين تلويزيون بر پايه 47LHSO طراحي شده و براي استفاده از آن لازم است تا از شيشه‌هاي تقلبي 3D استفاده کنيد تا بتوانيد تصاوير را به صورت سه بعدي مشاهده کنيد. مدل قبلي 47LHSO ال‌جي کارکرد نسبتا مناسبي داشته و قيمت آن در حدود 2000 دلار بوده است پس مي‌توانيم حدس بزنيم که اين مدل جديد نيز از کيفيت خوبي برخوردار باشد. شرکت توشيبا نيز بيکار ننشسته و در اين رقابت سه بعدي سازي اقدام به ارائه تلويزيون‌هاي جديد 3D خود کرده است. شرکت توشيبا در ساخت طراحي بدنه و تکنولوژي‌هاي به کار رفته در تلويزيون جديد خود دقت زيادي به کار برده است. استفاده از تکنولوژي OLED در صفحه‌نمايش اين تلويزيون جديد يکي از ويژگي‌هاي بارز آن به شمار مي‌رود زيرا هم اکنون روند توليد تلويزيون‌ها رو به تلويزيون‌هاي باريک و کم حجم است و اين اقدام شرکت توشيبا امتياز بزرگي براي محصول جديدش تلقي مي‌شود. اين صفحه‌نمايش زاويه ديد وسيعي دارند و کيفيت تصوير در آنها بسيار مناسب است. اين صفحه‌نمايش‌هاي باريک داراي 60 هزار ساعت عمر مفيد هستند که به طور تقريبي به مدت 7 سال با شفافيت 200cd/m2 کار مي‌کنند. مزاياي power saving نيز در اين صفحه‌نمايش در مقايسه با صفحه‌نمايش‌هاي ديگر بيشتر است. تمام ويژگي‌هاي گفته شده مربوط به يک تلويزيون LCD کم حجم و باريک و مجهز است اما ممکن است که پرسيده شود تکنولوژي‌هاي سه بعدي سازي تصوير در اين تلويزيون چگونه عمل مي‌کنند؟


مهمترين ويژگي اين تلويزيون که آن را از ديگر تلويزيون 3D LCD متمايز کرده، اين است که تکنولوژي به کار رفته درآن به گونه‌اي است که افراد بدون استفاده از عينک‌هاي سه بعدي مي‌توانند تصاوير را به صورت مستقيم روي صفحه‌نمايش مشاهده کنند.


اين تکنولوژي به گونه‌اي است که تصوير را از زواياي مختلف داراي حجم و بعد مي‌کند و افراد بدون استفاده از عينک احساس مي‌کنند که تصاوير در حدود چند سانتي‌متر جلوتر از صفحه‌نمايش نشان داده مي‌شوند و به اين ترتيب حس سه بعدي بودن فيلم‌ها به آنها القا مي‌شود. سيستم اين تلويزيون به گونه‌اي است که چندين تصوير افقي و عمودي از يک شي را ايجاد مي‌کند و زمانيکه اين تصاوير به چشم ما مي‌رسند، تصاوير حجم‌دار و سه بعدي هستند. افراد مي‌توانند از زواياي مختلف اين تصاوير را مشاهده کنند. شرکت توشيبا اميدوار است که با ارائه تلويزيون‌هاي 3D LCD خود گوي سبقت را از ديگر رقيبان سازنده تلويزيون 3D بربايد.


پاناسونيک و B3D LCD


همانطور که گفته شد طي چند سال اخير توليد تلويزيون‌هاي 3D بسيار رواج پيدا کرده است و شرکت‌هاي سازنده در تلاش هستند تا با ارائه يک تلويزيون متمايز تا مدت‌ها صدر نشين بازار 3Dها باشد. شرکت پاناسونيک شرکتي است که سرمايه گذاري زيادي براي ساخت و عرضه 3Dها انجام داده است. اولين سينماي خانگي پلاسماي 3D Full HD (3DFHD) توسط شرکت پاناسونيک به بازار عرضه شده است. اما براي سه بعدي ديدن فيلم‌ها و تصاوير لازم است تا باز هم از عينک‌هاي مخصوص سه بعدي استفاده کنيد؛ اين عينک‌ها به شما اين امکان را مي‌دهند تا از ديدن تصاويري سه بعدي با کيفيت عالي همراه با صداي تقويت شده لذت ببريد.


به گفته Bob perry -يکي از روساي شرکت پاناسونيک- اين تلويزيون‌ها جايگاه ويژه‌اي در دنياي يکي از روساي شرکت پاناسونيک، اين تلويزيون‌هاي جايگاه ويژه‌اي در دنياي 3Dها خواهند داشت زيرا تلويزيون‌هاي پاناسونيک اولين تلويزيون‌هاي پلاسمايي هستند که با تکنولوژي 3D سازگاري دارند و مي‌توانند فيلم‌ها و تصاوير را بدون ريزش کيفيت به نمايش در بياورند. اين تلويزيون جديد مشکلات محصول قديمي پاناسونيک را ندارند محصول قديمي پاناسونيک در رزولوشن عمودي تصاوير دچار مشکل بود و گاهي اوقات به بيننده اين احساس را القا مي‌کرد که تصاوير به صورت سه بعدي ديده نمي‌شوند بلکه فقط حجم‌هايي هستند که روي صفحه‌نمايش به صورت شناور به حرکت در مي‌آيند البته اين حس به مدت چند ثانيه از بين مي‌رفت و گاهي اوقات بيننده احساس مي‌کرد که دچار خطاي ديد شده است اما Bob perry اعلام کرده است که مدل جديد تلويزيون 3D داراي نواقص احتمالي نيست و مشکلات تلويزيون قبلي در اين محصول جديد ديده نخواهد شد.


هيتاچي به 3Dها مي‌پيوندد


اخیرا شرکت هيتاچي محصولي را معرفي کرده است که باعث سه بعدي ديدن تصاوير مي‌شود. اين محصول که براساس سيستم DFD کار مي‌کند به گونه‌اي متفاوت از ديگر سيستم‌ها و تلويزيون‌ها عمل مي‌کند. اين محصول از دو صفحه LCD تشکيل شده که رو به روي يکديگر قرار دارند و تصويري مجازي که در واقع بين اين دو صفحه به وجود مي‌آيد، يک تصوير حجم‌دار و سه بعدي است. به همين علت لازم نيست که براي مشاهده تصوير سه بعدي از عينک استفاده کنيد زيرا صفحه‌هاي LCD مخصوص کار را راحت کرده‌اند و بدون استفاده از عينک تصاوير را سه بعدي مي‌سازند. سازندگان اين شرکت اعلام کرده‌اند که درساخت اين محصول از سيستمي بهره گرفته‌اند که سبب شده است اشعه‌هاي نوري متصاعد شده از صفحه‌نمايش آن براي چشم هيچ ضرري نداشته باشند و باعث خستگي چشم نشوند. از ويژگي‌هاي اين محصول مي‌توان به LCD، ا9 اينچي HD آن اشاره کرد شفافيت صفحه‌نمايش آن نيز مانند تلويزيون 3D توشيبا 200cd/m2 است. يکي از معايب بزرگ اين محصول اين است که تصاوير در آن حدود 45درصد افت رنگ پيدا مي کنند و اين يکي از مشکلاتي است که بدون شک از محبوبيت اين محصول خواهد کاست.


فيليپس و ظهور نسلی نوین


شرکت فيليپس در چند سال اخير شرکت پرکاري بوده و هم اکنون نيز در حال گسترش دادن محصولات خود است و اين بار با معرفي 3D LCD جديد خود موقعيت خود را در بازار دگرگون کرده است. اين LCD از کيفيت تصاوير بسيار بالايي برخوردار است و هنگام مشاهده تصاوير در آن احساس خواهيد کرد که اشيا در برابر صفحه‌نمايش به صورت مجازي به پرواز در مي‌آيند. به گفته شرکت فيليپس يکي از استفاده‌هاي مفيد از اين LCD، بهره‌مندي از آن در فروشگاه‌ها و مغازه‌هاي بزرگ است. زيرا اين 3D LCD نيازي به عينک‌هاي مخصوص سه بعدي سازي تصاوير ندارد و فروشندگان مي‌توانند با به نمايش گذاشتن محصولات خود در تلويزيون‌هاي سه‌بعدي فيليپس، خريداران و بازديدکنندگان را مجذوب کالاهاي خود کنند.


اين تلويزيون‌ها از لنزهاي مخصوص بهره مي‌برند که تصاوير سه بعدي را به صورت طبيعي در اختيار بينندگان قرار مي‌دهند به همين علت بينندگان احساس نمي‌کنند که اشيا به صورت مصنوعي داراي حجم و بعد شده‌اند بلکه احساس واقعي سه بعدي بودن تصاوير و فيلم‌ها را تجربه مي‌کنند. وضوح تصوير بالا، کيفيت عالي تصاوير و نبود افت رنگ و تصوير از ويژگي‌هاي اين صفحه‌نمايش است. در آخر بايد گفته شود که شرکت‌هاي زيادي در تلاشند تا در صنعت سه بعدي سازي وارد شوند و در اين رقابت، عنواني را نصيب شرکت خود کنند. به طور کلي هرگاه تکنولوژي جديدي به بازار ديجيتالي دنياي امروز معرفي مي‌شود تمامي شرکت‌هاي سازنده از شرکت‌هاي بزرگ و معتبر تا شرکت‌هاي خصوصي کوچک سعي مي‌کنند تا از آن تکنولوژي در محصولات خود استفاده کنند و يا محصولي عرضه کنند که در آن از تکنولوژي‌هاي روز بازار بهره گرفته شده است.تکنولوژي 3D نيز تکنولوژي است که به تازگي در دنياي LCDها وارد شده و بايد منتظر بمانيم تا مشخص شود چه کسي صدرنشين 3D LCDها خواهد شد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید